کلید شناسایی نیم سخت بالپوشان ایران خانوادهNaucoridae Fallen ( 1814)

نویسنده

.موسسه بررسی آفات و بیماری های گیاهی، اوین، تهران، ایران

چکیده

حشرات این خانواده دارای اندازه‌ای متوسط، بدنی پهن ، تخت و بیضی شکل و پوست صاف می‌باشند، سر عرضی کوتاه و به طرف جلو خم شده، حاشیه خارجی چشمها خمیدگی منظمی را با سر تشکیل می‌دهند به‌طوری‌که حاشیه چشمها در امتداد حاشیه سر می‌باشد. خرطوم کوتاه سه بندی شاخک در زیر سر مخفی و از سرکوتاه‌تر می‌باشد. سر بدون چشم ساده، Membrane بالپوشها بدون رگ و حشره فاقد لوله تنفسی است، پاهای جلویی شکاری و دارای ران بسیار پهن، ساق پای جلویی کوتاه و خمیده و کاملا در برابر حاشیه جلویی ران قرار می‌گیرد، پنجه‌های آن دارای یک بند می‌باشد در حالی‌که پنجه‌های پای میانی و عقبی دارای دو بند است، پاهای میانی و عقبی پارویی شکل و ساق پای میانی و عقبی خاردار می‌باشد.
بیولوژی - حشرات کامل زمستان را در بین بقایای گیاهان آبزی می‌گذرانند، تخم‌گذاری در بهار شروع می‌شود و حشره تخمهای خود را در بین بافت‌های نرم گیاهان آبزی می‌گذارد. با وجودی‌که پای این حشره مانند سایر سنهای آبزی برای شنا تغییر شکل نداده است ولی حشره روی شکم با سرعت نسبتا خوبی شنا می‌کند و در بین علفهای آبزی جویبارها که دارای آبهای نسبتا راکد است، مجتمع می‌شوند  و هنگام تنفس، انتهای قسمت پشتی بدن را به سطح آب می‌رسانند. اغلب گونه‌ها دارای چند شکلی بال (Polymorphisme Alarie) می‌باشد و با وجودی‌که بالهای حشرات اغلب کامل است ولی به خاطر اینکه ماهیچه های پرواز کم و بیش از بین رفته‌اند تاکنون پرواز آنها دیده نشده و به‌نظر می‌رسد که مهاجرت حشرات در شب بوسیله راه رفتن انجام می‌گیرد.. هنگامی‌که این حشرات را شکار کنیم محتوای Ampoule rectale خود را مانند فواره خالی می‌کنند. . حشرات دارای اعضاء تولید صدا می‌باشند و از خود صدا در می‌آورند.. عضو تیمپانال در حشرات وجود دارد . لاروها و حشرات کامل دارای غدد بویی بوده و دارای پنج سن لاروی می‌باشند. تغذیه لاروها از حشرات و یا حلزون‌های آبزی می‌باشد و گاهی اوقات از شیره گیاهی آلکهای سبز تغذیه می‌کنندکه در این صورت روده آنها دارای بقایای کلروفیل می‌باشد.
زیر خانواده Naucoridae Stal 1876  
لب بالا در راس گرد کناره جلویی پیش گرده در وسط راست ، حاشیه داخلی چشمها به طرف جلو متمرکز است، Gula نسبتا بلند و دارای Carina ، زیر سینه میانی و عقبی (Meso, Metasternum) بدون Carina و یا به زحمت دارای کارن می‌باشد. Paramere حشره نر بدون تقارن و کاملا رشد یافته است. از جنس Naucoris Geoffray 1762   در ایران یک نمونه L. 1758 N.cimicoides  از بندر‌انزلی در تاریخ1965/5/9  جمع‌آوری شده است .
.Naucoris cimicoides L - طول حشره در حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیمتر می باشد . کناره پیش گرده کمی برآمده و سپرچه درخشان، رنگ زمینه آن زرد رنگ است که در حشرات زنده کمی آبی رنگ بنظر می‌رسد، در روی سر نقاط قهوه ای رنگی وجود دارد که بعضی از آنها دو خط طولی موازی میانی را تشکیل می‌دهند و هر کدام در روی پشت سر ضخیم‌تر می‌شوند. در طرفین پیش گرده دو لکه قهوه‌ای که توسط یک نوار میانی تقریبا  به‌شکل X  از یکدیگر جدا می‌شوند. رنگ سپرچه زرد نخودی بالپوشها قهوه‌ای زیتونی غیر شفاف و  دارای نقاط بسیار ریز است. Membrane از انتهای شکم تجاوز می‌کند و بطور غیر مشخص از Corium جدا شده است.

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identification key for the Iranin Hemipterans family of Naucoridae Fallen (1814)

نویسنده [English]

  • Mohammad Safavi
Plant Pest and Diseases Research Institute, Evin, Iran
چکیده [English]

Les punaises de la famille NAUCORIDAE sont represents Par une seule espuse Naueoris eirnieoidee L. in Iran.
L auteur decrit la biologie sommaire de cette espece qui s' est trouvee a Bandar Anzali a 9.5.1965.